10/12/2006

عسل و سلامتی جسمی

استفاده از بعضي غذا ها مانند عسل ، شير و لبنيات مانع از پوسيدگي دندان ها ميشود . عسل از جمله موادي است كه به دليل داشتن مقادير بالايي كلسيم ، نسبت به ساير مواد غذايي شيرين ، اثر كمتري بر پوسيدگي دندان ها دارد .

عسل غيرآلوده غذايي سالم ، راحت الهضم ، طبيعي و پرانرژي است . داراي کربوهيدرات پروتئين ، چربي ، آنزيم و ويتامين هاست . يک قاشق عسل داراي 60 کالري انرژي و ۱۱ گرم کربوهيدارت . عسل در بسياري جوامع پيدا مي شود ولي فوايد پزشکي آن هنوز کاملاً مشخص نشده است . نحوه عملکرد آن هنوز کاملاً مشخص نيست واثرات ترميمي عسل در ساير موقعيت هاي آزمايشگاهي و باليني نياز به ارزيابي هاي بيشتر دارد .

عسل و حافظه: از نظر علمي صمغ موجود در عسل نمي گذارد جدار عروق سفت شود، جدار عروق را نرم نگه مي دارد و در نتيجه مواد غذايي بهتر به مغز و اعصاب مي رسد و مطالب بهتر در حافظه مي ماند و کمتر به دست فراموشي سپرده مي شود. از طرفي ويتامين D موجود در عسل اعمال بين کلسيم و فسفر را تنظيم مي کند، و در نتيجه اعصاب کار خود را خوب انجام مي دهند.

عسل ،ماده غذايي بسيار غني و انرژي بخشي است که حدود80 درصد از قندهاي ساده يا مونوساکاريدها ساخته شده و هر100 گرم آن 320 کالري ايجاد مي کند اين مونو ساکاريدها بسرعت جذب مي شوند و اثر انرژي بخشي خود را آشکار مي کنند گفتني است ، علاوه بر اثر کالري زايي ، عسل داراي ويتامين هاي متعددي از قبيل تيامين ، ريبوفلاوين ، اسيدنيکوتينک ، اسيد اسکوربيک ، پيريدوکسين و ويتامين کا است.

خواص فيزيکي عسل ، اثر ضد باکتريايي دارد و از زمانهاي قديم انسانها از خاصيت ضد ميکروبي عسل سود جسته و آن را در درمان ناراحتي هاي پوستي از قبيل زخمها و سوختگي ها به کار برده اند و يکي از بهترين پانسمانها محسوب ميشود.همچنين ، عسل را در درمان بيماري هاي دستگاه تنفسي و عفونت هاي ناحيه حلق به کار مي برند و خاصيت ضدباکتريايي آن موجب اثربخشي عسل مي شود و خاصيت ضد التهابي آن نيز مشاهده شده که به هيگروسکوپيک بودن آن نسبت داده شده است.

عسل علاوه براينكه يك غذاي كامل است يك اكسير پر انرژي نيز ميباشد به طوري كه ساليان سال به عنوان دارو براي درمان بيماريها مورد استفاده قرارگرفته است مصرف عسل در عرض چند دقيقه به شخص نيرو ميدهد وتحمل بافتي و قدرت ترميم آنرا افزايش مي دهد بنابراين ورزشكاران بايد عسل مصرف كنند

بنا به تحقيقات به عمل آمده عسل حاوي 80 ماده مفيد براي انسان مي باشد و لازم به ذكر است كه در دنيا هيچ ماده غذايي به اندازه آن نيروي كهربايي ندارد.

ابو علي سينا دركتاب قانون خود دهها نسخه بر پايه عسل وموم ذكر نموده است او مي نويسد مصرف متـناوب عسل درهنگام زياد شدن بلغم ، بدن را تقويت و نيرو را زياد و اشتها را بازمي كند ؛ به عقيده وي عسل جواني را جاودان مي سازد وحافظه را نيرو بخشيده و گذشته را در خاطر زنده ميكند ، انديشه را پاك ، زبان را مي گشايد ودرد را ريشه كن ميكند .

در كتب پزشكي آمده عسل درروغن مالي زخمهاي چركي ، براي درمان بسيار مفيد بوده ، با مرهم گذاري تاريكي ديد را كاهش داده و بهترين درمان اختلالات دهان است در زياد شدن ادرار مؤثر است ، دردهاي شكم و سرفه را كاهش مي دهد ، گزيدگي مار ، دردهاي دستگاه تنفس وهر درد مفصلي را تسكين ميدهد . خستگي عمومي واحساس سرما را رفع ومقاومت بدن را افزايش ميدهد.

گفتني است ، عسل به عنوان دارو هيچ اثر سوء، عارضه يا بيماري را به دنبال ندارد ؛ مگر آن که فقط حساسيت هاي محدودي را به وجود بياورد، بنا بر اين در حالت آلرژي ، امراض عفوني ، سل ، امراض رواني ، بيماري هاي کبد و معده ، امراض غدد فوق کليه ، نارسايي قلب و عروق ، ناراحتي هاي عصبي ، امراض خوني و ضعف شديد، بايد از تجويز زهر زنبور عسل خودداري کرد

خواص ضد باكتريايي عسل :

عسل حاوي مواد ضد ميكروبي بوده و حتي قوي ترين ميكروبها نيز در آن ياراي مقاومت ندارند ؛ با يك آزمايش ساده ميتوانيد مقداري ميكرارگانيسم ( مثلاً كپك روي مربا) را با عسل كاملاً مخلوط كنيد بعد از چند روز مشاهده خواهيد نمود كه نه تنها در آن رشد نكرده بلكه كاملاً از بين رفته است ( توضيح در صورت رشد كپك حتماً عسل با آب يا مايع ديگري مخلوط شده و خالص نمي باشد )

عسل و دندان :

عسل به واسطه داشتن مواد ضد باكتريايي در جايگزيني قند براي دندانها نتنها مضر نمي باشد بلكه باعث فعال شدن ماده فلورين چاي شده كه يك ماده ضد فساد دندان ميباشد اين در حالي است كه مصرف چاي با قند براي دندان بسيار مضر ميباشد .

تركيب يك قاشق عسل با يك قاشق سركه انگور خانگي براي ماساژ لثه ها جهت محكم نمودن بافت لثه بسيار مفيد گزارش شده است

مصرف روزانه عسل سلامتي جسم انسان را تضمين مي‌كند

عسل براي سلامتي جسم انسان بسيار سودمند است، به گونه‌اي كه مصرف روزانه عسل سلامتي جسم را به همراه خواهد داشت.

براساس اين گزارش كه درماهنامه خبري، پژوهشي "تغذيه و سلامتي" منتشر شده آمده‌است: عسل به‌علت داشتن گلوسيدها پس‌از مصرف در زمان كوتاهي انرژي ونيرو توليد مي‌كند. به همين علت ورزشكاران قبل از تمرين‌هاي خود عسل مصرف مي‌كنند تا زمان فعاليت خود را افزايش دهند.

در بخش ديگري ازاين گزارش آمده‌است: براين اساس، مصرف عسل از پيري وضعف زودرس جلوگيري مي‌كند و براي ترميم زخم‌ها و سوختگي‌ها، تقويت قلب، كم خوني، مشكلات گوارشي، ميگرن، تقويت پوست، افزايش شيردهي و مقاومت بدن موثر خواهد بود. عسل همچنين براي اعصاب و تقويت آن مفيد است، مصرف شربت عسل در آرامش اعصاب نيز موثر است. با عسل مي‌توان كرم‌هاي مختلفي براي زيبايي و شادابي پوست تهيه كرد.

عسل داراي رنگ‌هاي مختلفي از زرد تا قهوه‌اي تيره است كه اين تنوع رنگ بستگي به نوع شهدي دارد كه زنبور از آن استفاده مي‌كند.

درپايان اين گزارش آمده‌است: برخلاف تصور عامه، رنگ عسل به‌سن زنبور بستگي ندارد و تنها زنبورهاي مسن عسل جمع‌آوري مي‌كنند، در حالي كه زنبورهاي جوان از بچه‌هاي خود مراقبت مي‌كنند و ساختن موم، غليظ كردن شهد و كارهاي ديگر در داخل كندو انجام مي‌شود





چگونه عسل در درمان زخم ها مؤثر است؟

زماني كه عسل با رطوبت بدن تماس پيدا مي كند. آنزيم گلوكز اكسيداز كه توسط زنبورها در عسل ايجاد شده است به آرامي آزاد مي شود و پراكسيد ئيدروژن ضد عفوني كننده به ميزان زيادي آزاد مي شود و مي تواند در حدي كه به خود بافت آسيب نرساند، باكتريها را نابود كند.در ادامه با جذب مايعات و مواد مقوي به منطقه آسيب ديده باعث رشد سلولي و جلوگيري از خشك شدن زخم مي شود.

فعاليت استميك عسل باعث حضور يك لايه از مايع بين بافتها و بانداژ مي شود و باعث مي شود در هنگام نياز بدون درد جابه جا شود و سلولهاي جديد پاره نشود.به همين جهت در برخي بيمارستانهاي دنيا براي درمان زخم بستراز تركيبات آن استفاده مي شود.



منبع : Nutrition Diet & Oral health مترجم: ميترا زراتي - كارشناس ارشد تغذيه

No comments: